När EM för Ungdomar genomfördes i Sofia, Bulgarien, representerades Sverige av Sipel Duna, Nässjö BK och vår egen Lucin Seropian. Ett mycket annorlunda mästerskap för boxarna där det mesta handlade om att sitta instängda på hotellrum, äta kalla matlådor och så komma ut och träna något pass om dagen.

Lucin lottades till Semifinal mot Rysslands rutinerade Eva Nikitina. Matchen inleddes i ett högt tempo där båda boxarna visade prov på en vilja att gå framåt. Lucin prickade en fin serie i slutet av första ronden men lyckades klockan ringde och det lyckades inte skaka Eva. Till andra ronden var Eva mer försiktig men fortfarande offensiv, Lucin fick då svårare att få till sina kontringar men fortsatte att ta initiativ. I den tredje ronden fortsatte boxarna att kämpa frenetiskt men matchen störs av ett huvudskydd som inte vill sitta på plats. Lucin pressar på och får Eva ur balans i sin iver att komma undan så Ryskan sätter sig på canvasen. Domaren bedömer det dock korrekt som en snubbling och gonggongen ljuder för sista gången. Eva slog mer men Lucin slog hårdare, denna gången var det antalet slag som räknades.

Eva vinner matchen med samtliga domarröster och i finalen kan hon ganska komfortabelt kan boxa hem Guldmedaljen.

Sipel Duna tog sig till final där hon efter en tuff kamp fick se sig besegrad, även detta av Ryskt motstånd.

Sverige summerar EM med två välförtjänade medaljer, Brons till Lucin Seropian och Silver till Sipel Duna.

NBK Akilles är mycket stolta över Lucins prestationer både under match men även förberedelserna både på hemmaplan och på plats i Bulgarien. Stort Grattis Lucin!

Eva Nikitina och Lucin Seropian

Inkluderande Boxning