SM i Boxning avgjordes 2022 i Botkyrka mellan 9/12 och 11/12. NBK Akilles hade 6 boxare anmälda men endast 4 vägde in då skador ställde till det för Kristian Samo (gipsad tumme) och Elias Chamoun (känning i axel). Det skulle dessutom inte sluta där, Mohammed Khalaf insjuknade under kvällen mellan fredagen och lördagen och kom inte till start i sin semifinal.

Talal Kabani (U52) gjorde debut i SM och ställdes mot Ahmed Jafari (Umeå BK). Matchen genomfördes i ett rasande tempo med två boxare som frenetiskt kämpade för dominera den andre. Talal visade ett imponerande hjärta och gav verkligen allt, precis som Ahmed. Den här matchen dömdes till Ahmeds fördel med domarsiffrorna 3-2 vilket säger rättmycket hur jämt det var. Förlusten innebär Bronsmedalj till Talal i sitt första SM och en mycket spännande resa att följa i framtiden.

Även Francisco Cortes (Senior +92) gorde sitt första Mästerskap. I Kvartsfinal ställdes han mot den stentuffa André Nilsson Sandberg (I 19 IF). Francisco tar kommandot från början men får jobba varje sekund för att mota offensiven från André. Stundtals så kan Francisco hålla sin distans men André är obeveklig i sin vilja att gå framåt och pressar hela vägen in i gong-gongen. Francisco har dock lyckats övertyga samtliga domare om att han förtjänar vinsten och går vidare till semifinal efter 5-0.

Kevin Järlinge, BK Kelly är tidigare svensk mästare och väntar i Semifinal. Francisco öppnar avslappnat, rappt och utan respekt och matchar Kevin genom hela rond 1 och 2. I tredje ronden verkar Kevin orolig och öppnar oerhört offensivt vilket Francisco inte riktigt är med på. Fransisco tvingas till en räkning men kan efter det tämja offensiven och hittar tillbaka till sin egen boxning. Domarna dömer denna otroligt välboxade match i 92+ till Kevins fördel med 4-1 och Francisco vinner därmed bronset.

Lucin Seropian boxade direktfinal i Junior 66kg mot Liv Tönnberg (BK 1925 Karlstad). Lucin inleder inspirerat och tvingar Liv till räkning i mitten av första ronden. Lite slarvigt bjuder hon tillbaka på en räkning i andra ronden men kan falla tillbaka på sin rutin och kontrollera resterande tid med ett litet övertag. Domarna dömer segern till Lucin med rösterna 5-0 och därmed har Lucin nu både U- och J-SMguld. Stort Grattis!

Inkluderande Boxning