Börja med Boxning

Tävla

Motionera

Tävla som motionär

Årets upplaga av King of the Ring hade lockat över 600 boxare från stora delar av världen till Borås. NBK Akilles Representerades av Mohammed Kahlaf (JC67), Elias Chamoun (UB66), Kristian Samo (UB60) och Sebastian Yousef (DB52). Med som ledare fanns Mark Blewitt och Maryam Al-Azawi, dessutom med support av Talal Kabani som tyvärr inte han bli licensierad i tid.

Sebastian var först ut och mötte i kvartsfinal Ilker Ekrem, Bokseklubben av 1930 (Norge). Sebastian boxades rappt och fokuserat och övertygade domarna att ge honom segern med 3-0.

I semifinalen väntade Sebastian Khan Cleethorpes, Trinity Boxing Academy (England). Vår Sebastian boxade fortfarande väldigt bra men Engelsmannen hade fördel av att vara lite längre och kunde utnyttja detta matchen igenom. Förlust med 0-3 men en riktigt gedigen prestation av ”Sebbe” som belönas med en bronsplats.

Elias Chamoun behövde tydligen en väckarklocka i sin semifinal för Djafar Al-Mohamedi, Fighters Academy IF lyckades träffa tillräckligt bra för att Elias skulle få en räkning. Elias samlade ihop sig och i andra ronden levererades ett leverslag med räkning för Djafar som följd. Elias behöll trycket uppe och Domaren stoppade matchen i sista ronden efter en kontinuerlig offensiv från Elias. Vidare till Final på RSC3.

I Finalen väntade duktige Ruben Gard, Hammarby IF Boxning. Elias kom inte riktigt igång utan Ruben kunde allt som oftast styra matchen. Det fanns perioder där Elias forcerade men de var lite för få denna match och avståndet lite för långt. Rättvis seger till Ruben med 3-0 men det finns definitivt något att bygga vidare på hos Elias. Grattis till Silver i King of the Ring!

Även Kristian Samo gick in i turneringen i Semifinal och ställdes där mot Juean Oukla, Upsala IF. Kristian visade upp en finfin boxning och Juean hängde inte riktigt med utan träffade Kristian i bakhuvudet. Till slut fick domaren nog och diskvalificerade Juean vilket innebar avancemang för Kristian på resultatet DSQ r2.

Patrick Wreder, AIK Boxningsförening väntade i finalen. Patrick vann senast de möttes och Kristian var fast besluten att visa att det berodde på tillfälligheter. Sagt och gjort satte Kristian takt och tempo matchen igenom. Patrick försökte men Kristian låg steget före och belönades med Guld efter 3-0 hos domarna.

Mohammed Khalaf ställdes mot Lennox Thorbjörnsson, Bulldog Training Center i sin semifinal. Matchen böljade fram och tillbaka men Mohammed boxade fokuserat och målmedvetet genom alla tre ronder. Efter lite nervös väntan förkunnas segern till Mohammed med siffrorna 2-1.

I finalen fick Mohammed möta den hårtslående Abdalla Ramadan, GAK Enighet. Detta störde dock inte Mohammed som följde sin plan och boxade sig metodiskt genom även denna match. Seger även i finalen med 2-1 och Guld till Mohammed Khalaf!

Huvudtränare Mark Blewitt var nöjd efter turneringen. ”There are some things we’ve been training that helped them win and overall they all did fantastic. A great team that is fun to be part of.”