7 boxare från NBK Akilles deltog i Europas största amatörtävling under helgen. Våra boxare hade stolpe ut men lyckades ändå plocka hem två silver till Norrköping.

Franzisco Cortez åkte de tre timmarna, rakade av sig skägget, vägde in och fick sedan reda på att alla motståndare hoppat av.

Kristian Samo boxade semifinal mot Simon Khajeh, Skoftebyns AIS i Diplom B 46kg. Kristian gör tre bra ronder mot en mycket duktig motståndare som gillar att gå framåt. Kristian visar fina fötter och bra känsla för avstånd men tyvärr räckte det inte för att övertyga alla domare. Simon vinner med 2-1 och plockar sedan även guldet i finalen.

Fiordi Lika gör två strålande insatser mot Irländskt motstånd. I semifinal besegrar han Brandon Geoghegan, Jobstown dublin boxing club med 2-1 efter tre övertygande ronder med varierad boxning, tålamod och bra fotarbete. Finalen blir dock tuffare där John Christopher Doyle, Urlingford BC till slut vinner med 3-0. Fiordi gör dock en riktigt bra match, kanske var det lite ivrigt i inledningen och John Cristopher får verkligen kämpa för segern. Ett välförtjänt silver till Fiordi Lika i diplom C 36 kg.

Omar Quachar ställdes återigen mot Emanuel Ryttersson, Hallstahammar KF och vi hoppades på en revansch efter den snöpliga förlusten i Halmstad. Emanuel hade dock helt bytt taktik och Omar fastnade gång på gång i närkamp. De gånger Omar kom loss visade han klass och kunde plocka fina poäng men tyvärr var de för få i denna match. Emanuel vinner med 3-0 och kan även boxa hem guldet i finalen i Ungdom A 66kg.

Zayd ”Kobra” Karim gjorde efterlängtad comeback i finalen i Ungdom B 54 kg. Michael Frugård Silden, Tönsbergkameratene (NOR) stod för motståndet. Zayd inleder inspirerat och tar ett snabbt kommando i matchen. Han är dock lite för taggad och en tillsägelse från domaren får honom att tappa tempot något. I andra ronden jämnar norrmannen ut boxningen och i den tredje krigar bägge två frenetiskt. Delade domare ger segern till Norge men vår hörna tyckte ”Kobrans” attacker var giftigare matchen igenom. Silver till Zayd som visar en gryende form.

Leona Sürüp deltog i Round Robin och skulle boxa tre matcher under turneringen. Tyvärr blev det bara en då sjukdom stoppade henne från flera matcher. I den hon gick valde domarna att ge segern till Thelma Sagerfeldt Eskilsson med siffrorna 2-1. Leona boxade bra så länge orken fanns men kunde inte hålla det tempot i benen hon behövde de två sista ronderna.