NBK Akilles deltog som vanligt på Gripen Cup, detta år representerat av 5 diplomboxare och en matchboxare. I Diplomringen representerades klubben av Fiordi Lika, Elias Chamoun, Kristian Samo, Kristian Yousef samt Gabriel Yousef medan Omar Quachar representerade oss i ”stora” ringen.

Fiordi Lika var först ut och ställdes mot Daniialbek Gadzhiev, Haninge BK. Bägge boxarna var ivriga att visa upp sig och ringdomaren hade fullt sjå att få dem att hålla rätt nivå. Fiordi var dock den som varierade sin boxning bäst och kunde styra matchen med att variera försvar och anfall. Eniga domare ger segern till FIordi och ännu en guldmedalj runt halsen!

DC36

Fiordi Lika, NBK Akilles

Daniialbek Gadzhiev, Haninge BK

0

Elias Chamoun gick i sin final match mot Kevin Sandstedt, BK Ringen. Kevin var lite snabbare genom hela matchen men Elias kämpade riktigt tappert och pressade Kevin genom alla tre ronder. Domarna dömde rättvist segern till Kevin men Elias visade ett oerhört krigarhjärta matchen igenom! Ett välförtjänt silver till Elias!

DB46

Kevin Sandstedt, BK Ringen

Elias Chamoun, NBK Akilles

0

Kristian Yousef boxade sin första match i 60kg och ställdes där mot Maga Osmanov, Haninge BK. Det blev en tuff match där Maga fick smälla på ganska mycket men där Kristian behöll både kyla och gardering matchen igenom. Kristian utropades till segrare och tilldelades guldmedaljen men resultatet ändrades dagen efter. Hur som helst en mycket bra genomförd match av Kristian.

DB60

Maga Osmanov, Haninge BK

Kristian Yousef, NBK Akilles

1

Gabriel Yousef fick gå upp en viktklass och ställdes i 75kg mot en av Sveriges absolut bästa diplomboxare Elvin Belizaka, Hammarby IF Boxning. Elvin styr matchen från början men Gabbe biter ifrån när han ges läge och står stundtals upp riktigt bra mot en både längre och tyngre motståndare. ”Gabbe” förlorar rättvist, det finns nog idag inget svårare motstånd.

DA75

Elvin Belizaka, Hammarby IF Boxning

Gabriel Yousef, NBK Akilles

1

Kristian Samo var den enda boxaren från NBK Akilles som fick gå både semifinal och final i årets upplaga av Gripen Cup. I Semifinalen väntade Promise Eliogu, Katrineholms BK och Kristian satte tempot direkt. Bra fotarbete och fin variation i attackerna gav utdelning i form av ett enhälligt domslut till Kristians fördel.

I finalen ställdes Kristian mot Alvin Fransson, Oskarshamns BK. Även här sätter Kristian tempot tidigt men boxar lite för tufft i första ronden då han kommer för nära i attackerna. Avståndet justeras i de kvarvarande ronderna och Kristian kan boxa både avslappnat och varierat. Klar seger även i denna match och Guld till Kristian Samo!

DB48

Kristian Samo, NBK Akilles

Promise Eliogu, Katrineholms BK

DB48

Kristian Samo, NBK Akilles

Alvin Fransson, Oskarshamns BK

0

Omar Quachar boxade semifinal mot Adam Arsaev AIK-Lund (NOR). Omar inleder bra och kan styra den första ronden till sin fördel. Adam höjer tempot i andra ronden men Omar följer med utan problem. Efter en tilltrasslad situation börjar Omar dock boxas stressat och Adam kan ta över. Omar kämpar genom tredje ronden där Adam försöker dansa undan och håller avståndet. Segern tilldöms till Adam med domarsiffrorna 3-2.

Adam Arsaev AIK-Lund

Omar Quachar, NBK Akilles

2

Mycket bra prestationer och uppträdande från våra boxare under helgen ger god framtidstro för resten av säsongen!